Alt du skal vide om indrejse til USA

Når du skal rejse til USA er der en række indrejseregler du skal være bekendt med. Nedenunder kan ud finde informationer om kravene ved indrejse for rejsende i forskellige situationer.

Regler for indrejse til USA

Rejseforbud for visse rejsende

Det er pt. ikke muligt for danske statsborgere at rejse til USA, såfremt de inden for de seneste 14 dage har opholdt sig i Schengenområdet, Iran, Brasilien, Kina eller Sydafrika. Du kan dog stadig godt ansøge om ESTA eller visum, og man kan godt fortsat rejse ind i USA, såfremt du har opholdt dig de sidste 14 dage i et tredjeland (dvs. et land der ikke er påvirket af rejseforbuddet).

Pas

Dit pas skal være gyldigt under hele dit ophold, men derudover er der ikke nogen specifikke krav til gyldigheden. Det er dermed den rejsendes eget ansvar, at undgå at ens pas udløber under ens ophold. Hvis du rejser med en ESTA rejsegodkendelse, så skal du være opmærksom på at du skal bruge et biometrisk pas for at ansøge. Danskudstedte pas fra 2012 og derefter, er alle af den biometriske type. Du kan genkende biometriske pas ud fra deres gyldne logo på forside.

Indrejse til USA som tidligere straffet eller med en plettet straffeattest

Den amerikanske regering fraråder rejsende der tidligere er blevet arresteret eller som har en plettet straffeattest, fra at ansøge om ESTA. I stedet anbefales det at disse rejsende i stedet ansøger om et visum igennem den amerikanske ambassade.

Indrejse til USA som gravid

Der er ikke nogen regler imod indrejse i USA som gravid. Dog er det op til den enkelte grænsebetjent at afgøre om du som gravid rejsende må rejse ind i landet eller ej. Dette kommer an på hvornår du skal føde, hvor længe du har planer om at blive i USA, og om du har tilstrækkelig dækning igennem din rejseforsikring i tilfælde af du ender med skulle føde i USA. Hvis det virker sandsynligt at du ender med at føde i USA, og din forsikring ikke er tilstrækkelig til at dække de fulde omkostninger, så kan du blive hjemsendt.

Indrejse til USA med medicin

Når du rejser til USA med medicin, er du underlagt en række regler og retningslinjer udstedt af FDA, U.S. Customs and Border Protection (CBP) og the Transportation Security Administration (TSA). Alle medikamenter skal medbringes i den originale indpakning, med instruktionerne for brug printet på indpakningen. Derudover skal du også medbringe en engelsksproget recept eller lægebrev der forklarer din lidelse og hvorfor du har brug for medikamentet. Du må ikke medbringe mere medicin end højst nødvendigt (dvs. du ikke må have end en 90-dages forsyning med på din rejse).

Indrejse til USA med sygdom

For at kunne ansøge om ESTA skal du kunne svare tilfredsstillende på kvalifikationsspørgsmålene, herunder spørgsmål nr. 1, vedrørende fysiske og psykiske lidelser:

Har du et fysisk eller psykisk handicap, eller er du afhængig af eller bruger stoffer, eller har du i øjeblikket nogle af de følgende sygdomme (smitsomme sygdomme er specificeret i henhold til section 361(b) of the Public Health Service Act): kolera, difteri, infektiøs tuberkulose, pest, kopper, gul feber, virale hæmoragiske febre, herunder Ebola, Lassa, Marburg, Krim-Congo, alvorlige akutte åndedrætssygdomme, der er i stand til at blive overført til andre personer og sandsynligvis forårsage død.

Hvis du er omfattet af disse restriktioner, må du i stedet for ESTA ansøge om et visum på den amerikanske ambassade.

Hvor længe skal et pas være gyldigt for indrejse til USA (pas udløbsdato ved indrejse)?

Når du rejser til USA med ESTA, skal dit pas blot være gyldigt i rejseperioden. Du skal ikke bruge nogen ekstra gyldighedsperioden, så længe dit pas er gyldigt t.o.m. din hjemrejsedato.

Indrejseforbud til USA

Det er siden den 16. marts 2020 ikke muligt at rejse til USA, såfremt du indenfor de sidste 14 dage har opholdt dig i et af følgende lande/områder:

  • Schengenområdet, herunder Danmark
  • Storbrittanien og Irland
  • Brasilien
  • Iran
  • Kina

Hvis du er bosat i et af de ovennævnte steder, kan du stadig rejse til USA, såfremt du har opholdt dig i et upåvirket tredjeland i mindst 14 dage før afrejse. Du kan som dansk statsborger også fortsat ansøge om ESTA og visum.

Indrejse til USA via Canada

Hvis du rejser til USA igennem Canada, så skal du kun bruge ESTA såfremt du ankommer i USA via en havn eller lufthavn. Hvis du rejser ind i USA igennem en landegrænse, så er ESTA ikke et krav, omend en ESTA godkendelse kan forsimple din indrejse, da du så kan blive fritaget for at udfylde fysiske indrejseformularer. Når du rejser igennem Canada skal du også huske at ansøge om eTA, hvilket du kan gøre her

Toldregler ved indrejse til og udrejse fra USA

Når du rejser til USA må du medbringe en ubegrænset mængde valuta, men beløb svarende til mere end $10.000 (USD; amerikanske dollar) skal erklæres, ved at udfylde FinCen 105-formularen, enten online eller i papirform. Udover regler vedrørende valuta og andre pengeinstrumenter, så er der også en række andre forbudte og begrænsede genstande, som du skal være opmærksom på inden afrejse.

Forbudte og begrænsede genstande:

  • Absint
  • Alkoholiske drikkevarer – reglerne er forskellige for hver enkelt delstat.
  • Artikler fra embargo-lande – du må som udgangspunkt ikke medbringe nogen artikler fra Cuba, Iran, Burma (Myanmar) eller det meste af Sudan, dog gælder der visse undtagelser for eksempelvis informationsmaterialer.
  • Biler – importerede biler skal leve op til specifikke amerikanske standarder.
  • Biologiske substanser – der kræves en tilladelse fra USDA og/eller CDC for at importere biologiske arter og prøver, herunder bakteriekulturer, dyrkningsmedium, udskillelser, svampe, leddyr, bløddyr, væv af husdyr, fugle, planter, vira eller vektorer til forskning (til biologisk eller farmaceutisk brug).
  • Fisk og dyreliv – det anbefales at du kontakter U.S. Fish and Wildlife Service, før du medbringer nogen af de følgende ting:
    • Vilde fugle, land- eller havpattedyr, krybdyr, fisk, skaldyr, bløddyr eller hvirvelløse dyr
    • Enhver del eller produkt af ovenstående, såsom skind, stødtænder, knogler, fjer eller æg; eller
    • Produkter eller genstande fremstillet af dyreliv eller fisk.
  • Forfalskninger – rejsende, der medbringer forfalsknede varer, eller varer der krænker ophavsret eller varemærke, kan få dem konfiskeret, og få en bøde hvis der er medbragt nok varer til at formålet mistænkes at være videresalg. Dog er der en undtagelse: Man må som rejsende medbringe op til en forfalskning indenfor hver kategori, så f.eks. op til en taske, et par solbriller, osv.
  • Forsvarsartikler, eller artikler til militær- eller spredningsbrug – sådanne artikler kan f.eks. inkludere software eller teknologi, tegninger, designplaner og detailsoftwarepakker og teknisk information.
  • Frugt og grøntsager – det frarådes at medbringe frugt og grønt til USA. Du kan dog tjekke denne side, for at se de nøjagtige regler og hvilke tilladelser du skal indhente.
  • Fødevarer – du må medbringe bagværk og visse oste. Mange tilberedte fødevarer er også tilladte. Dog er “bushmeat” lavet af afrikansk dyreliv, samt ting indeholdende kødprodukter, så som bouillon, suppeblandinger, osv., er ikke tilladt. Som udgangspunkt er krydderier, eddike, olier, krydderier, honning, kaffe og te tilladt. Det er bedst ikke at medbringe ris, da det kan indeholde insekter. Du kan læse mere om kravene her.
  • Guld – Guldmønter, -medaljer og -bullion må gerne medbringes, såfremt de ikke kommer fra Cuba, Burma, Iran eller Sudan. Kopier af guldmønter er forbudte medmindre de er korrekt mærkeret af ophavslandet.
  • Haitianske dyreskinstrommer – haitianske dyreskindstrommer er tidligere blevet forbundet med miltbrand, og de kan derfor ikke medbringes til USA medmindre de er blevet korrekt behandlet inden.
  • Hunde- og kattehår
  • Jagttrofæer – hvis du medbringer et jagttrofæ til USA, skal du uanset hvad udfylde Fish and Wildlife Form 3-177. Dit trofæ skal muligvis også gennemgå en inspektion, for at sikre at det er hygiejnisk. Der er særlige regler på området for import af ikke-menneskelige primatrofæer, skind eller kranier.
  • Jord – for at medbringe jord skal du have en tilldelse, og erklære det ved ankomst.
  • Kulturelle artefakter og kulturel ejendom – kunst, artefakter og antikviteter, samt arkæologisk og etnologisk materiale, skal kunne overholde kravene fremsat U.S. National Stolen Property Act, og derudover er import af særlige kategorier af kulturelle artefakter begræsede:
    • Enhver præcolumbiansk monumental og arkitektonisk skulptur og vægmalerier fra central- og sydamerikanske lande.
    • Indfødte amerikanske artefakter fra Canada; Maya-præ-colombianske arkæologiske genstande fra Guatemala; præ-colombianske arkæologiske genstande fra El Salvador og Peru; arkæologiske genstande som terrakottastatuer fra Mali; Kolonitidsobjekter såsom malerier og rituelle genstande fra Peru.
    • Byzantinsk periode ritual og kirkelige objekter såsom ikoner fra Cypern.
    • Khmer sten arkæologisk skulptur fra Cambodja.
  • Kæledyr – hvis du ønsker at medbringe dit kæledyr, bedes du først konsultere CBPs Pets and Wildlife-brochure.
  • Medikamenter – medikamenter skal erklæres ved ankomst til CBP agent, medbringes i den orginale indpakning sammen med en recept eller lægeerklæring på engelsk. Medbring kun den mængde du skal bruge på dit ophold (højest til 90 dage). Indsmugling af narkotika til USA kan medføre meget strenge straffe.
  • Planter og såsæd – for information vedrørende tilladelser til at medbringe plantematerialer, bedes du konsultere denne side Plant, Organism and Soil Permits
  • Tøj og tekstiler – der er ikke nogen grænse for hvor meget tøj og hvor mange tekstiler du må medbringe, så længe det blot er til personlig brug.
  • Udstyr til stofindtag – det er ulovligt at medbringe udstyr til indtagelse af stoffer, medmindre du kan substantiere at det er til et medicinsk formål, såsom behandling af diabetes.
  • Våben – import af våben og ammunition til USA skal ske igennem en godkendt importør, forhandler eller fabrikant, og kræver en tilladelse fra ATF, såfremt artiklen er forbudt under the National Firearms Act.

Indrejse til USA med børn

U.S. Customs and Border Protection (CBP) anbefaler at hvis et barn rejser med blot en forælder, at vedkommende så medbringer følgende erklæring, underskrevet af den anden forælder:

I acknowledge that my wife/husband/etc. is traveling out of the country with my son/daughter/group. He/She/They has/have my permission.

Hvis barnet rejser med f.eks. bedsteforældre, søskende, onkler, tanter, osv., skal begge forældre underskrive erklæringen. Du kan læse mere om samtykkeerklæringen her.

ESTA til forhåndsgodkendelse af indrejse til USA

Når du skal rejse til USA, så er den nemmeste måde at rejse på en ESTA rejsegodkendelse. Du kan nemlig ansøge om ESTA ved at udfylde en online ansøgningsformular, og du skal ikke bruge noget fysisk visum for at komme ind i USA. Hvis du er godkendt til ESTA, er det dermed både hurtigere og nemmere end at skulle ansøge om et traditionelt visum på en ambassade.
For at kunne rejse på en ESTA godkendelse, skal du være statsborger i et Visa Waiver-land (herunder Danmark), du skal have et biometrisk pas, din rejse må højest vare 90 dage og du skal kunne svare tilfredsstillende på alle spørgsmålene i ansøgningsformularen, herunder også kvalifikationsspørgsmålene.

Visumkrav for indrejse til USA

Kravene for visum til USA, afhænger først og fremmest af hvilket visum du ønsker at ansøge om.

  • For et B-1/B-2 besøgsvisum (forretnings-/turistvisum), er kravene at:
    • Dit rejseformål er et midlertidigt besøg til USA, såsom f.eks. forretningsrejse eller ferie.
    • Du har i sinde at være i USA i et specifikt, begrænset tidsperiode.
    • Du kan dokumentere at du har tilstrækkelige midler til at dække dine udgifter under dit ophold i USA.
    • Du har en fast bopæl uden for USA, samt andre tilknytninger til dit hjemland, der sikrer at du rejser hjem igen når dit besøg er ovre.
  • For et arbejdsvisum, såsom f.eks. H-1B, kræves det at du har færdigheder der matcher den type visa du ønsker at ansøge om. Derudover skal du også finde en amerikansk arbejdsgiver der ønsker at sponsorere din ansøgning og ansætte dig hvis din ansøgning bliver godkendt.
  • For at kunne ansøge om et studievisum, skal du være godtaget på et godkendt uddannelsesforløb på en amerikansk uddannelsesinstituion:
    • For at få et F-1 visum skal du være optaget på et studieforløb på f.eks. et college eller universitet, der varer mindst 18 timer om ugen.
    • For at få et M-1 visum skal du være engageret i f.eks. ikke-akamediske studier eller en erhvervsuddannelse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *